zondag 29 januari 2017

De Baai van Lemmer en het Laatste Tafeltje







Het was zo´n zondag, nee zelfs zo´n weekend waarin alles verkeerd gaat. Op de zondag waren we het dan ook zat. We moesten even iets leuks gaan doen. Ver weg naar een stad? Geen zin in. Ook geen zin om half rauw vlees te eten, want de mooie riblappen van de biologisch dynamische boer lagen nog als een soort ijslolly op het aanrecht. In eigen dorp hadden we alles wel zo´n beetje gehad dachten we. Tot ik opeens een ingeving had. Het Laatste Tafeltje. Ik kende het concept alleen van de advertenties en had er geen ervaring mee. Mooi moment om het eens te proberen dus.

Het laatste Tafeltje: hoe werkt dat?

Er stonden allerlei interessante restaurants op in de buurt, maar manlief houdt nu eenmaal niet van heel veel buitenissigheden. Geef hem een stuk vlees en patat en hij is overgelukkig. Even wat kaarten bekeken en daar popte de Baai van Lemmer op, in juist de baai van Lemmer. Bij de meeste andere restaurants werden verrassingsmenu´s aangeboden voor een bijzonder aangename prijs. Maar verrassingen, daar houdt manlief niet van. Hij wil gewoon kiezen. Bij het Laatste Tafeltje wel een heel bijzonder aanbod bij de Baai van Lemmer. Je koopt een voucher en betaalt 30 euro, je mag voor 50 eten. Ben je lid van  Relatie Planet (volgens mij een datingsite, maar die heb ik niet nodig met de leukste man van de aarde) dan krijg je van Relatie Planet een code en kun je voor 50 euro eten. Helemaal voor niks. Maar goed wij betaalden dus 30 en mochten voor 50 euro smikkelen.
En dat hebben we beslist gedaan.

Aardige bediening en alles mag anders

Wat allereerst opviel was de ongelofelijk aardige bediening. Een leuke blonde dame die overal in mee wilde denken, voor wie niets te gek was. Geen varkensvlees? Geen probleem, werd zo geskipt van de mixed grill die hier Combinatie van Vlees heet. Wat meer kip dan of rund? Het werd rund in de vorm van een hamburger. Mijn viskeuze kon ook worden gewijzigd. Ik houd niet van die kweekvissen als tilapia en gaf dat aan. Even een loopje naar de keuken en geen probleem. Ik mocht aan de zeebaars en snoekbaars.

Spinaziesoep

Voordat het zover was, kregen we als amuse een spinaziesoepje. Dat je van spinazie soep kunt maken, wist ik niet. Dat het zo lekker kon zijn wist ik helemaal niet. Mooi klein glaasje, maar ik kreeg er natuurlijk twee. Niet omdat ze mij in Popeye wilden doen veranderen, maar omdat mijn man na een klein nipje (veel gezond is niet goed, een gevleugelde uitspraak van hem) het heerlijke glaasje aan mij doorgaf. Ook geen rare blikken omdat we beide geen alcohol drinken (dat is wel eens anders). De glaasjes cola en thee kwamen net zo hartelijk door als een fijne witte of rode wijn die zwaar in het glas hangt.

Lekker warm restaurant

Ook prettig, het was er lekker warm. Niet van dat zuinige de kachel naar beneden (ooit eens in een toptent gezeten in de winter, waar de verwarming gewoon uit was. Zelfs sterrengerechten kunnen niet op tegen een ijskoud lichaam. Vriendin en ik hebben toen zelf maar de knop van de radiator opengedraaid, maar vreemd is het wel). Bij de Baai van Lemmer allemaal niet nodig. Gewoon lekker zitten op goede stoelen, lekker relaxt, geen stress.

Na het soepje kwamen onze hoofdgerechten. Zoals beloofd kip, rund en een hamburger voor manlief. Met kruidenboter en whiskysaus. Voor mij mooie moten zeer goed bereide zeebaars en snoekbaars. Met een zelfgemaakte ravigotte saus die als een engeltje over mijn tong kroop.

Bijgerechten

Maar wat nog de meeste indruk maakte was de hoeveelheid bijgerechten. Daar waar je elders bijna geen groenten krijgt, krijgt je bij de Baai van Lemmer ongeveer dat wat je een hele week nodig hebt. Goede zaak dat de nadruk niet alleen ligt bij de eiwitten, maar ook de groentjes (en roodjes want ook hier bijvoorbeeld rode kool) geserveerd worden. Wij kregen een salade van bleekselderij, rode bietjes, snijbonen, worteltjes, appelmoes en zowel frietjes als gebakken aardappelen. En bij mijn gebakken visjes die echt heel puur waren ook nog eens tomaten uit de oven. Aan de overkant werd gesmikkeld van al dat vlees, de friet en de sausjes.

Voucher voor eten

 En toen we moesten afrekenen, hoefden we niets af te rekenen. De rekening was bijna 50 euro (nee, dat hadden we niet uitgerekend). Maakt het ook leuk voor mensen die niet zoveel te besteden hebben. En wat ook leuk was in het restaurant was dat onze ´goedkope´ maaltijd niet goedkoop werd geserveerd. Bij binnenkomst wist de gastvrouw dat we voor gereduceerd tarief kwamen, de kwaliteit van de gerechten noch de bediening werden ´gereduceerd´ aangeboden. Dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling, maar ik zeg het maar even.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten